Vi har læst to artikler af Kristine Kabel fra bogen Læsning og skrivning i alle fag.
De var lige "vågn op" artikler.
Vi ved godt som lærere - i hvert fald efterhånden - at vi skal lære eleverne at læse faglige tekster.
Det har været italesat i flere år nu.
Det er ikke kun dansklærerens opgave at lære eleverne at læse. Faglærerene skal også arbejde med eleverne at læse og arbejde med fagtermer ( s. 168 i Læsning og skrivning i alle fag), de skal senere i voksenlivet forstå de faglige tekster de møder, ( vaskemærker, mærkninger på forskellige produkter)
Som dansklærer lærer du eleven at læse på forskellige måder, men med fokus på det danskfaglige! Jeg tænker måske ikke på som dansklærer, om eleverne forstår en opskrift til håndarbejde, sløjd (nu håndværk og design), hjemmekundskab (nu madkundskab),fagspecifikke tekster til matematik, biologi, samfundsfag eller historie. Nå! det er nu nok dansklæreren, der tænker mere over det end faglærerne (Det er min påstand). Der er i hvert fald mange faglærere, der tidligere har synes det er dansklærerens opgave.
Det er vigtigt at lære eleverne at bruge fagtermer. De skal i flere fag end før dokumentere deres læring, man kan nu engang ikke bare skrive "dender", "det" etc. det bliver lettere for modtageren at der er de rette ord til at beskrive hvordan man laver en stol, en hue, en madopskrift.
Mange kommuner (og skoler) giver deres elever Ipads, her kommer vi eller eleverne lettere til at dokmentere deres læring, det er let at skrive og fotografere, eleven har alle midler ( skriveredskab, foto og "film") lige ved hånden. De får også lettere ved lægge dokumentationen ud, derfor skal fagtermerne være i orden, så meget på plads at de bruges rigtigt!
Jeg er lige blevet opmærksom på en anden "AHA" tekst. Jeg sad og læste om faget historie, var inde på fællesmål, her fandt jeg
: http://www.emu.dk/sites/default/files/Fagl%C3%A6rers%20manual%20til%20VIS%20Pdf.pdf
Denne artikel burde vi alle læse - alle os faglærere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar