2. modulopgave


Knivsmedning på middelaldercenteret.



Målgruppe: 4-6 klasse.

Primært fag: Håndværk & Design.

Sekundære fag: Historie, Natur & Teknologi.

Varighed: 4 timer inkl. tid til at benytte Middelaldercenterets øvrige aktiviteter.

Hvornår: Fra april til oktober.

Pris: 25 kr. pr. elev til at dække for materialer og guide.
Max 30 elever.



En tåget morgen høres lyde af metal mod metal. Er der mon et slag i gang ved Stormandsgården? Vi sniger os nærmere, og ser ild, og mærker en enorm varme. Er der brand? Vi skimter en stor mand, der står ved en esse med sin tang i den ene hånd, og sin stor hammer i den anden. Fra tid til anden tager han et stykke jern ud af ilden. Det gnistrer voldsomt, og han anslår jernet på sin armbolt. Ved siden af smeden står et par store drenge, og betjener blæsebælgene til essen. Hvad mon det bliver til?



Eleverne skal opleve, hvordan man smeder et lille knivblad i middelaldercenterets esse. I middelalderen var jernet et vigtigt råstof for menneskene. Det blev handlet, smedet, bearbejdet, og solgt igen som færdige varer. Smeden var den vigtigste håndværker i landsbylivets gøren og laden. Sammen med middelaldercenterets smed, skal vi arbejde med de materielle processer, der knytter sig til smedning.

Forløbet kan være en del af et bredere undervisningsforløb omkring middelalderen.

Formål:

Eleverne kan smede genstande, som de selv kan anvende.
Smedningen giver indsigt i materialer og bearbejdningsteknikker, og undervisningen danner et godt grundlag for videre fordybelse i Håndværk & Design.
Arbejdet med det varme jern kræver en grad af påpasselighed, som er unik i undervisningen i skolen.
Smedningen giver et godt indblik i et gammelt håndværk og i smedens liv og betydning gennem historien

Fælles mål:

 
 
Praktisk information:
Eftersom smedning er en lidt krævende disciplin, bliver eleverne delt i grupper af 5. Dem, der ikke smeder, arbejder med andre aktiviteter, eller får en rundvisning på centeret. Der arbejdes i smedjen med at fremstille en brevkniv/smørekniv. Et knivskæfte kan evt. snittes til på middelaldercenteret, men dette kan også gøres tilbage på skolen, hvor man så kan arbejde mere med designet og færdiggørelsen af kniven. Der kan evt. også smedes biprodukter, så som grillspyd, små kroge, osv., alt afhængeligt af tidsforbruget ved knivfremstillingen.

Samtidigt med at der smedes knive, er der andre værksteder for eleverne. Værkstederne kan omhandle følgende dicipliner:
rebslagning, pilefletning, kalkmalerier og trækundskaber.
 
Der medfølger kopiark til værkstederne, og disse kan efterfølgende også bruges tilbage på skolen.
Arbejdet kan fortsættes hjemme, hvor man kan skæfte kniven færdig med eleverne.

Baggrundsmaterialer og viden.

Vi har lavet en lille film om smedning, som vi vil vise til eleverne.



 
Hjemmefra arbejdes der med folderen ”Velkommen til middelaldercenteret”. Denne giver en god introduktion til middelaldercenteret, og også til smedjen. Håndværkerne holdt almindeligvis til i byen, mens smeden holdt til i byen såvel som på landet. Han fremstillede og reparerede redskaber, værktøj, køkkenredskaber, tilbehør til seletøj, han trak tænder ud, når tandpinen blev for slem.
Smedjen på Bornholms Middelaldercenter er bygget op efter øens traditionelle byggeskik, der kan føres tilbage til 1700-tallet. Smedens værksted og hans værktøj er stort set uændret fra middelalderen og frem til begyndelsen af 1900-tallet.
Læs mere om smeden på middelaldercenteret her: http://www.bmc-skoletjeneste.dk/IIH/Haandvaerker/Smeden.htm

I håndværk og design kan der arbejdes med et forløb, som vi har kaldt:

På besøg hos smeden Hugo.

Mål for forløbet:

Eleven har viden om enkle håndværksmæssige arbejdsprocesser.
Eleven kan arbejde sikkert.
Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg.
Elever kan afprøve materialer og teknikker i konkrete sammenhænge.

På Middelaldercenteret ligger der en lille smedje. Her arbejder smeden Hugo med sine lærlinge.
 
 
 
 
 
 

Essen skal tændes, der skal godt med varme til. Kullene skal op på mindst 1100 grader.




Lærlingedrengene må trække hårdt i den store blæsebælg, ellers bliver der ikke nok varme i essen.
 
 

Jernet lægges i gløderne med en tang til opvarmning.

 
 
Når jernet er varmt nok tages det ud og lægges hen på ambolten. Nu er det klart til at blive slået på med den store hammer. Det skal være hvidglødende.




Smeden slår på jernet indtil det bliver så afkølet at det må i essen igen. Processen har nu gjort jernet ”kirsebærrødt”.




Denne proces gentages op til flere gange.




Jernet har en tendens til at krumme sig. Derfor må man løbende igennem processen ”rette” jernet ud.



Til sidst må smeden slå et stykke af kniven. Det gør han på en mejsel han kan sætte på ambolten. Nu er knivbladet næsten færdig i essen.



Nu skal det bare lægges til afkøling. Knivbladet skal afkøles langsomt, så bliver det bedre at arbejde videre med.



Så skal smeden arbejde videre med knivbladet. Der skal slibes ægkant på kniven og den skal skaftes.


 
 
I studie gruppen tog vi en eftermiddag op på Hasle Skole, og smedede med Tonni. Herunder ses resultatet. Øverst ligger en rå, udbanket kniv. Midterst en tilslebet kniv- det egentlige produkt. Og nederst et eksempel på, hvor hurtigt der skal arbejdes- jernet er simpelthen smeltet bort. Men billedet giver et godt bud på det, som man kan lave med eleverne på middelaldercenteret- man kan godt nå at smede noget, der i form minder om en kniv, og så kan man slibe bladet til på skolen, og arbejde med skæftet.


 
I Natur og Teknik kan der arbejdes med jern og magnetisme, inden man besøger centeret. Dette kan man gøre som skitseret herunder. Formen kan også bruges til flere fag, fx historie, som også vil være oplagt også at inddrage.

Middelalderens smedje- Natur & teknologi oplæg.
Mål for natur & teknologi:
Fase 1 (5. - 6. klasse)
Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter
Eleven har viden om stoffers og materialers egenskaber og kredsløb


Natur & teknologi- Jern og magnetisme:
Hvad er jern? Fakta om jern & jernudvinding, nutidig og historisk.
Den historiske udvinding: http://www.tollundmanden.dk/jern.asp
Oplæg om jern og magnetisme: http://www.naturteknikfaget.dk/mellemtrin/teknik/byggesten/jern-og-magnetisme/ (kræver abonnement)
Video om, hvordan vikingerne fremstillede jern: https://www.youtube.com/embed/gqSfwWpFmEk?autoplay=1&fs=1&iv_load_policy=3&modestbranding=1&rel=1&theme=light
Aktiviteter:
Jerns egenskaber i forhold til naturen og teknologien.
Lav et magnetfelt med en magnet og jernspåner.
Lav dit eget kompas- en nål i vand.
Lav ekspresrust.
Oplevelser:
NaturBornholm. Leg med kompas og GPS.
Industrimuseet. Oplev en smedje, som den så ud i begyndelsen af sidste århundrede.
Middelaldercenteret, Bornholm. Oplev middelalderens smedje.
Bornholms Museum: Se våben og redskaber af jern fremstillet af vores forfædre.

Litteratur:
Bøger: Knivmagerens bog / Leif Andersen, Jørgen Hanghøi
Skoven i skolen: http://www.skoven-i-skolen.dk/content/smedning-over-b%C3%A5l
Middelaldercenterets folder: http://bornholmsmiddelaldercenter.dk/media/379932/guidebog_web.pdf
Lyngstrøm, Henriette: Myremalmens mestre. Lejre: Historisk-Arkæologisk Forsøgscenter, 2002.
En tur tilbage i historien. Vi er i jernalderen. Følg jernets vej fra udvinding til smedning af jernalderens våben. Fra 13 år.
Morris, Neil: Jern. Holte: Flachs, 2006.
Hvor finder man jern henne i naturen? Hvordan bearbejdes det, og hvad bruger man det typisk til? Bogen indeholder også en gennemgang af jernets betydning op gennem historien. Fra 12 år.
Petersen, Kim Conrad: Jern. København: Gyldendal, 1997.
Bogen handler om genbrug af jern. Det jern, der er i gamle biler, kan smeltes om og bruges til nye ting. Fx til at bygning af skibe. Fra 9 år.
Rebslagning. Kurt Svarres artikel.


Smedningen er udført på Hasle Skole sammen med Tonni Jørgensen.


Opgaven er lavet af : Thomas, Lulu og Tina


 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar