"Den studerende skal planlægge et undervisningsforløb inden for modulets indhold, hvor en af Bornholms kulturinstitutioner inddrages, enten i form af besøg eller ved brug af skoletjenesten.
I tilknytning til forløbet udarbejdes et undervisningsmateriale, der præsenteres på den digitale portfolio.
Forløbet ( eller dele heraf ) gennemføres i en skoleklasse eller afprøves på holdet.
Modulopgaven skal være færdig og fremlægges 23.4 hvor også Ulla Didriksen, Koordinator for Skoletjenesten Bornholm (ulla.didriksen@brk.dk ) er inviteret og vil deltage i debatten."
Vi skal arbejde i to eller tremandsgrupper.
Jeg arbejder sammen med Lulu og Thomas.
Vores tanke er at lave noget, der kan bruges på Middelaldercenteret.
Både Lulu og jeg kunne godt tænke os at arbejde med horn.
Thomas skal i foråret lave et rollespil med elever fra 4. og 5. klasse på Rønneskolens afdeling Østre.
Vores første ide gik på at lave dragtsmykker i horn - knapper, broche/lukketøj til kappen, støbe
halskæde i tin, lave en ske.
vi søgte ideer her:
Tænd din esse
Kniven
bliver krum, når du slår på den
halskæde i tin, lave en ske.
vi søgte ideer her:
Eleverne skal besøge Middelaldercenteret og have et foredrag om tøjet i middelalderen, måske få forevist hvordan de fremstillede kyser. Eleverne/de besøgende skal så på 1 - 2 timer fremstille en ting.
Eleverne skal have et produkt med hjem fra besøget, som så skal bruges den dag "det store slag" skal stå - altså den dag alle produkter i projektet er færdigt: kapper, våben m.m.
Vi mødtes onsdag og var helt enige om, at det var ideen!
Men jo længere vi snakkede om det, jo mere blev vi i tvivl!
Der er mange redskaber/materialer, vi ikke er sikre på, at de har på middelaldercentret.
Ide forkastet!
Nye tanker der skal tænkes!
Vi vil stadig gerne bruge eller lave noget til Middelaldercentret!
Vi vil gerne bruge smeden og deres smedje!
Vi vil have at eleverne skal smede et knivblad. De skal snitte et skaft til knivbladet
Vi vil lave oplægget så det er fagene historie, natur og teknik og håndværk og design, der arbejdes med.
Klassetrinnet er så 4./5. klasse og 6./. klasse (valgfag).
Vi skal undersøge hvad vi bruger fra målene fra det tre fag.
Vi skal skrive til Middelaldercentret og undersøge hvor mange esser de har, hvor mange børn de kan tage/hvor mange børn, der kan arbejde ad gangen.
Vi skal så selv afprøve at arbejde med en esse.
Vi afprøvede at smede et knivblad på essen på Svartingedalsskolen, det var sjovt, men også grænseoverskridende!
Jeg skar med vinkelsliber, jeg holdt brandhedt stål, jeg bankede på det med en stor hammer.
Det var gode erfaringer vi gjorde!
Vi skal have andre aktiviteter til børnene, en klasse på 28 kan ikke være beskæftiget omkring essen alle sammen. Så der må andre aktiviteter til, men det kan Middelaldercenteret heldigvis også opfylde
Smede projekt:
Når man skal smede, skal man bruge
smedekul, da temperaturen skal op på 1050 grader. Det kan købes på BAF i
Åkirkeby. Først avis, så træspåner, så et skvat med sprit for at tænde.
Den
kemiske proces i kuldet
Så skal svovlet ud af kuldet, for
at det er varmt nok. Man kan se på en farve tabel, hvilken farve jernet har, og
dermed hvor mange grader det er.
Ilt - justering
Under smedjen sidder der et håndtag
hvor man kan justere ilten. Hvis man har lidt travlt, skruer man op for ilten,
så der kommer drøn på.
Når kniven er blevet smedet
temmelig flad, skal man sørge for, kun at slå i den ene side, så den bliver
skarp som en kniv.
Når man gør dette, begynder kniven
at bøje, altså at krumme sig til den ene side.
Gør
kniven lige
Når kniven er som den skal være,
slår man så det krumme jern på en påsat mejsel på bolten, så kniven bliver lige
igen.
Hærdning
Når alt arbejdet er gjort, og man
er færdig med kniven, skal jernet hærdes. Det gøres ved at putte kniven i is
koldt vand. Men, dette skal man først gøre til sidst.
Hvis man gør det midt i processen,
kn man slet ikke arbejde videre med jernet.
Stjernekastere
Bliver jernet for varmt, så
sprudler det som en stjernekaster. Så er det fordi at jernet er begyndt at
smelte…så man skal virkelig være om det som en høg. Det er ærgerligt, hvis
kniven pludselig smelter som smør i mellem hænderne på en.
Langsom
hærdning
Hvis man har flere knive i ilden på
en gang, så skal man virkelig holde øje med dem, for at de ikke smelter for
hurtigt. Når man er færdig, eller halvfærdig med en kniv, så kan man også lægge
det lidt i kanten af essen, så kan den langsomt køle af, og man kan lidt efter
lidt arbejde videre på den.
Snakke,
snakke, snakke
Du skal VIRKELIG passe på, at
jernet ikke smelter…det gør det meget hurtigt, hvis du lige står og snakker
lidt. Så, vær over det, som en høg!
Våbenloven
Når man laver knive med elever, skal
man være opmærksom på våbenloven. Lad forældrene hente kniven på kontoret, og
lad dem skrive under på, at det er i orden, at du laver knive med eleverne, så
er du på den sikre side.
Files
Så skal den slibes med file, finere
og finere og finere. Til sidst skal man slibe den i smergellærred.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar