Arbejdet med 2. modulopgave

Så! nu fik vi vores modulopgave:


"Den studerende skal planlægge et undervisningsforløb inden for modulets indhold, hvor en af Bornholms kulturinstitutioner inddrages, enten i form af besøg eller ved brug af skoletjenesten.
I tilknytning til forløbet udarbejdes et undervisningsmateriale, der præsenteres på den digitale portfolio.
Forløbet ( eller dele heraf ) gennemføres i en skoleklasse eller afprøves på holdet.

Modulopgaven skal være færdig og fremlægges 23.4 hvor også Ulla Didriksen, Koordinator for Skoletjenesten Bornholm (ulla.didriksen@brk.dk ) er inviteret og vil deltage i debatten."
 
Vi skal arbejde i to eller tremandsgrupper.
 
Jeg arbejder sammen med Lulu og Thomas.
Vores tanke er at lave noget, der kan bruges på Middelaldercenteret.
Både Lulu og jeg kunne godt tænke os at arbejde med horn.
Thomas skal i foråret lave et rollespil med elever fra 4. og 5. klasse på Rønneskolens afdeling Østre.
Vores første ide gik på at lave dragtsmykker i horn - knapper, broche/lukketøj til kappen, støbe
halskæde i tin, lave en ske.

 

vi søgte ideer her:

Eleverne skal besøge Middelaldercenteret og have et foredrag om tøjet i middelalderen, måske få forevist hvordan de fremstillede kyser. Eleverne/de besøgende skal så på 1 - 2 timer fremstille en ting.
Eleverne skal have et produkt med hjem fra besøget, som så skal bruges den dag "det store slag" skal stå - altså den dag alle produkter i projektet er færdigt: kapper, våben m.m.
 
 
Vi mødtes onsdag og var helt enige om, at det var ideen!
Men jo længere vi snakkede om det, jo mere blev vi i tvivl!
 
Der er mange redskaber/materialer, vi ikke er sikre på, at de har på middelaldercentret.
 
Ide forkastet! 
Nye tanker der skal  tænkes!
 
Vi vil stadig gerne bruge eller lave noget til Middelaldercentret!
 
Vi vil gerne bruge smeden og deres smedje!
 
Vi vil have at eleverne skal smede et knivblad. De skal snitte et skaft til knivbladet
 
Vi vil lave oplægget så det er fagene historie, natur og teknik og håndværk og design, der arbejdes med.
Klassetrinnet er så 4./5. klasse og 6./. klasse (valgfag).
 
Vi skal undersøge hvad vi bruger fra målene fra det tre fag.
Vi skal skrive til Middelaldercentret og undersøge hvor mange esser de har, hvor mange børn de kan tage/hvor mange børn, der kan arbejde ad gangen.
 
Vi skal så selv afprøve at arbejde med en esse.
 
 
 
 
 
 
Vi afprøvede at smede et knivblad på essen på Svartingedalsskolen,  det var sjovt, men også grænseoverskridende!
 
Jeg skar med vinkelsliber, jeg holdt brandhedt stål, jeg bankede på det med en stor hammer.
Det var gode erfaringer vi gjorde!
Vi skal have andre aktiviteter til børnene, en klasse på 28 kan ikke være beskæftiget omkring essen alle sammen. Så der må andre aktiviteter til, men det kan Middelaldercenteret heldigvis også opfylde
 
 
Smede projekt:
Tænd din esse

Når man skal smede, skal man bruge smedekul, da temperaturen skal op på 1050 grader. Det kan købes på BAF i Åkirkeby. Først avis, så træspåner, så et skvat med sprit for at tænde.

Den kemiske proces i kuldet

Så skal svovlet ud af kuldet, for at det er varmt nok. Man kan se på en farve tabel, hvilken farve jernet har, og dermed hvor mange grader det er.

 

Ilt - justering

Under smedjen sidder der et håndtag hvor man kan justere ilten. Hvis man har lidt travlt, skruer man op for ilten, så der kommer drøn på.

 Kniven bliver krum, når du slår på den

Når kniven er blevet smedet temmelig flad, skal man sørge for, kun at slå i den ene side, så den bliver skarp som en kniv.

Når man gør dette, begynder kniven at bøje, altså at krumme sig til den ene side.

 
Gør kniven lige



Når kniven er som den skal være, slår man så det krumme jern på en påsat mejsel på bolten, så kniven bliver lige igen.

 
Hærdning

Når alt arbejdet er gjort, og man er færdig med kniven, skal jernet hærdes. Det gøres ved at putte kniven i is koldt vand. Men, dette skal man først gøre til sidst.

Hvis man gør det midt i processen, kn man slet ikke arbejde videre med jernet.

 

Stjernekastere

Bliver jernet for varmt, så sprudler det som en stjernekaster. Så er det fordi at jernet er begyndt at smelte…så man skal virkelig være om det som en høg. Det er ærgerligt, hvis kniven pludselig smelter som smør i mellem hænderne på en.

 

Langsom hærdning

Hvis man har flere knive i ilden på en gang, så skal man virkelig holde øje med dem, for at de ikke smelter for hurtigt. Når man er færdig, eller halvfærdig med en kniv, så kan man også lægge det lidt i kanten af essen, så kan den langsomt køle af, og man kan lidt efter lidt arbejde videre på den.

 

Snakke, snakke, snakke

Du skal VIRKELIG passe på, at jernet ikke smelter…det gør det meget hurtigt, hvis du lige står og snakker lidt. Så, vær over det, som en høg!

 

Våbenloven

Når man laver knive med elever, skal man være opmærksom på våbenloven. Lad forældrene hente kniven på kontoret, og lad dem skrive under på, at det er i orden, at du laver knive med eleverne, så er du på den sikre side.

 

Files

Så skal den slibes med file, finere og finere og finere. Til sidst skal man slibe den i smergellærred.
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar