mandag den 9. marts 2015

Det nye fag: Håndværk og Design

Samtidig med at den nye folkeskolelov trådte i kraft i august 2014, blev et nye fag i folkeskolen indført, det er Håndværk og Design.
Det er op til skolerne ude i landet om de straks indfører faget eller om de endnu kører med faget opdelt i de gamle fag: håndarbejde og sløjd. Dette må kommunerne/ skolerne endnu i to år. Fagene sløjd og håndarbejde er endegyldigt udfaset fra folkeskolen i august 2016.
Fagene samles til et fag og tillægges en ekstra time (3 i alt pr. uge)
Det er obligatorisk i 4./5. klasse og kan køre som valgfag i 6./ 7. klasse.
Det kan også køres som valgfag i overbygningen. Hvis eleverne vælger Håndværk og design skal de bruge det i deres obligatoriske projektopgave.

Hvorfor har man nu skabt et nyt fag? 

I de sidste mange år er sløjd og håndarbejde blevet til kun producerende fag, selvom der i formålet for håndarbejde står at læreren skal lære eleverne om det kulturelle i teknikken glemmer mange lærere det nok. (hvad der står i sløjds fagformål har jeg ikke undersøgt, men det gælder nok det samme for det fag også).

Danmark går fra et håndværkerland til et "vidensland", mange producenter flytter produktionen til billigere lande, eller lande med billigere arbejdskraft. Det siges, at vi her i Danmark kommer til at leve af at skabe ideer og være kreative. Vi skal leve af hjernens arbejde.

Vi skal tage de praktiske fag i skolen alvorligt, siger Stig Pedersen (Cand. pæd i sløjd), for vi lærer også med hænderne!
Vi har brug for unge, der kan arbejde med hænderne men også unge, der kan reflektere meget mere over hvad og hvorfor de fremstilleret produkter. Unge der er stærke til at få ideer og få dem udført.
Stig Pedersen siger, at man kan lære at være kreativitet og design, man skal bare øve sig. (2013)

Undervisningsminister Christine Antorini håber på at det nye fag vil vække interesse hos de unge for at søge ind på erhvervsskolerene.

De praktisk/musiske fag skal være håndværksbasserede, foregå i værksteder, eleverne skal have mulighed for at skære sig i fingrene, blive beskidt, mærke materialerne, eleverne skal både arbejde i bløde og hårde materialer. Det væsentlige handler om stoflighed, sanselighed og kropslighed.

Lektor Stig Pedersen er lidt skuffet over læseplanen fra undervisningsministeriet. Han er bange for at faget på et tidspunkt kommer til at overleve sig selv - når vi ikke mere rider med på bølgen om at Danmark på trods af alt også er et håndværksland og ikke kun et "vidensland". Men han håber at vi finder et godt leje.
Han er bange for at designdelen og den materielle del bliver udvandet og det kun er det håndværksmæssige der vinder, det der kan vejes og måles i tests. (2014)

I nogle andre lande f.eks. i Tyskland har man på gymnasieklasserne kun billedkunst, håndarbejde og sløjd hvis der er en lærer der har lyst til at undervise i faget, det er ikke alle elever der er så heldige at blive undervist i at arbejde med hænderne og at fremstille et produkt.

Lige da jeg hørte, at der kom et nyt fag - slået sammen af sløjd og håndarbejde, tænkte jeg det var skørt. Jeg synes eller syntes at billedkunst og håndarbejde hørte bedre sammen eller billedkunst og sløjd.
Da det nye fag hedder håndværk og design, var det min tanke at design var det vigtigste, altså at designe ting. Jeg mener man skal have grundlæggende teknikker for at kunne designe noget, man kan ikke designe noget uden at vide hvad (materialer) og hvilke teknikker man kan bruge. Heldigvis må man gerne undervise i teknikker, f.eks. hækling eller at bruge en sav. Bagefter, når der  er arbejdet med teknikker, skal eleverne så i gang med designprocessen.
I Mattias Tesfayes artikel læser vi bl.a. om at for at mestre en teknik til fuldkommenhed skal man arbejde med den i 10.000 t. Det kan vi ikke nå i timerne i skolen, men jo mere man bruger en teknik des bedre bliver man og des mere tør man udforske teknikken.


Megen viden ligger i hånden og skal læres fra "mester" til elev, ellers går denne viden tabt, derfor skal der være håndværksfag i folkeskolen, vi kan ikke lære alt fra boglig viden.

I det nye fag skal elverene lære at bruge instruktioner - f.eks. toturials fra Youtube og andre hjemmesider. De er gode mange af dem, en ting en film ikke kan er at vejlede i de rigtige "holde"teknikker, det skal der et levende menneske til.  Så det er vigtigt at der er kompetente undervisere.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar