lørdag den 26. september 2015

Produktanalyse.



I vores arbejde med H/D med børn skal vi analysere vores egne produkter, men også andres produkter.

Som oplæg til arbejdet med lamper, skulle vi analysere en lampe. Vi så først en lille analyse film på You tube

Lille overskuelig produktanalyse fra Youtube.

Her fik vi vores arbejdspunkter:
 
1. Beskrivelse
 
2. Kontekst og samtid
 
3. Analyse
 
4. Perspektiv (personlig refleksion)
 
 
 
 
Vores fokus punkt!  Vores - vi arbejdede i grupper på 3 - 4 personer.
 
 
Analysen:
 

1. Først ser vi på form, farve, materiale - eller analyserer form, farve, materiale:
 
Lampen er et samlesæt, eller et kit, kittet er af udstanset hvidt tyndt karton. Den har  forskellige bløde former. Den er symmetrisk.
Den ligner en elektrisk pære i sig selv. Det er en loftlampe, der skal sættes en ledning, fatning og pære i.
 
 
2. Derefter ser vi på lampens kontekst og målgruppe.
 
Det er et Ikeaprodukt, den er industrielt masseproduceret. Den er nutidig. Den er billig, tiltænkt studerende, tænker vi, i hvert tilfælde unge mennesker.
 
 
3. Så ser vi på funktionen i.  f. h .t. målet.
 
Køberen har mulighed for selv at dekorere lampen ved at male den, sætte stof e.l. på papstykkerne. Lyset kan være stærkt/svagt/farvet - alt efter pæreren man sætter i.
Vi forestiller os at den giver sjove skygger.
 
4. Til sidst ser man med personlige øjne på produktet, hvad tænker "jeg"?
 
Det er en humorfyldt lampe. Den kunne være en prototype til en tænkt lampe. Det er mere en dekorativ lampe end en god lampe. Vi forestiller os at den kun lyser en del af rummet op.
 
 
Børn skal have enkle objektive ord at arbejde ud fra. Analyseordene må gerne være skrevet i børnesprog!
 
1: Hvad ser du? 2. Hvor gammel er tingen? 3. hvordan virker tingen?  4. Hvad synes du om tingen?
 
(Det kunne være en måde at lave analysen i børnesprog.)
 

 
 
Det er rigtig rart at se på, føle, mærke, vende og dreje produktet man skal analysere. Vi kan selvfølgelig bruge billeder af f.eks. lamper. Men man kunne måske alliere sig med byens genbrugsbutikker og låne forskellige emner, det er jo ikke sikkert at man som lærer selv lige kan fremskaffe "se og røre objekter"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar