søndag den 25. januar 2015

Æsker, kan de bruges i undervisningen?



I julegave var jeg så heldig at få en skabelon til en sekskantet æske. Jeg fik kun pap og sy-vejledning, stof måtte jeg selv bestemme(finde).

Det er et sjovt projekt at sy æsker.
Der er mange aspekter i designprocessen, man skal tænke over.
Hvor stor skal æsken være? hvilket stof skal man anvende? hvilken eller hvilke farver skal man bruge? Skal der vare indlæg af blødt materiale?  og hvor?
eller skal den bare være stof på pap?
Kan æskemageriet bruges i Håndværk og design?

Ind og se i færdigheds og vidensmålene for faget!
Jo der er punkter der kan "retfærdiggøre" det emne.
 
 
Jeg har valgt følgende punkter fra færdigheds- og vidensmålene:
 
Design:
Eleven kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling.
 
Ideudvikling:

Færdigheds mål: Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for given rammer, herunder med digitale værktøjer.
 
Videns mål: Eleven har viden om skitsers formål og struktur

Ideafprøvning:

Færdigheds mål: Eleven kan afprøve materialer og teknikker i konkrete sammenhænge.

Videns mål: Eleven har viden om afprøvning af materialer og teknikker.


Produkt realisering:

Færdigheds mål: Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg.

Videns mål: Eleven har viden om arbejdstilrettelæggelse

Evaluering:

Færdigheds mål: Eleven kan præsentere eget produkt, herunder med digitale værktøjer

Videns mål: Eleven har viden om præsentationsformer.


Disse mål vil jeg så omsætte i elevsprog sådan:

Ideudvikling:

Jeg kan tegne en skitse af min æske, jeg kan også lægge min skitse på min blog og forklare hvilke materialer jeg vil bruge.
Jeg ved hvorfor man skal lave en skitse.

Ideafprøvning:

Jeg ved hvordan jeg afprøver forskellige materialer, før jeg bare tager noget og går i gang.

Produkt realisering:

Jeg ved, hvordan jeg skal læse og følge en opskrift på en ting, jeg gerne vil fremstille.

Evaluering:

Jeg kan lave en flot præsentation af min ting, jeg viser den i aulaen og på min blog.

Tegn på at eleven er i mål:

Niveau 1:  eleven har fulgt en opskrift og fremstillet den æske læreren gav ham.

Niveau 2: eleven har lavet æsken og afprøvet med en anden størrelse. Eleven har lavet en præsentation på blog og for klassen og øvrige elever på skolen ( Aula)

Jeg kunne sagtens vælge punkter fra Håndværk - materialer eller Håndværk - forarbejdning at arbejde med, men jeg har valgt kun at fokusere på "Design".

Min egen fremstilling af æsken:

Først skulle skabelonerne klippes ud
Så skulle stoffet tilpasses og klippes til
Alle dele er gjort klar - eller næsten, det bløde vat - lag til bund og låg mangler.
Stoffet limes rundt om kanten.
I den oprindelige opskrift klipper man ikke stor af i "flapperne", men bukker dem ind mod "vrangsiden". Men det er den erfarne fremstillers eget valg at vælge, hvordan mam vil takle problemet med det "overskyende stof :-)
Delene er ved at være færdige.


   
De to dele er færdige. klar til at sættes sammen.
 
 


Den færdige æske - klar til brug.
 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar