lørdag den 19. december 2015

Marionetdukker. Mit eksamenprojekt.

LÆR VISDAM AF LIVETS OPTRIN.


Til eksamen i Håndværk og design skal der både være en teoretisk del (en skreven opgave) og en praktisk del. Jeg valgte at kalde min teoretiske opgave: En kreativ start på en nyt fag.
Min praktiske del kom til at dreje sig om marionetdukker. Vi skal som håndværk og designlærere sørge for at der arbejdes i både bløde og hårde materialer. De skal gerne blandes. Hvad var så mere oplagt end dukker til en 4. klasse - altså bevægelige dukker.
Teamaet for eleverne bliver dukker til H.C. Andersens eventyr. Man kan putte så meget fra vores fagmål for faget ind i det projekt, kun ikke entreprenørskab og innovation.


Jeg startede med at lave et imageboard, Jeg brugte en arbejdsmåde jeg vil bruge med børnene. Jeg fandt frem til Liljan Rodhes metode FIRE metoden - en god metode for lærerens planlægning.

Derefter gik jeg over til at arbejde med ideen, jeg undersøgte menneskekroppens forholdstal og lavede mål til dukken og lavede en mockup. Det vil jeg ikke lade børn i 4. klasse lave, de får bare måltallene. Men mockuppen så harmonisk ud, så jeg var tilfreds med mine beregninger.

 
Jeg designede tøj, på den gode gammeldags facon. Først tegnede jeg et mønster, så syede jeg tøjet op i lærred, så rettede jeg lidt til og så syede jeg tøjet i det rigtige tøj
 
 





 
 
 
 
Et projekt jeg vil glæde mig til at lave med en 4. klasse. Her kan bør virkelig komme til at udfordre deres kreative evner.

 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar