torsdag den 27. august 2015

DLF kursus på designskolen i Kolding

 
 
 

Kursus med fagforeningen DLF.

I foråret 2015 kom vores tillidsmand (kvinde) og annoncerede at der var kurser i DLF: Bust dit fag.

Der var kurser til bl.a. sprogfagene, matematik og så var der ikke mindst et kursus i Håndværk og design. Det var jeg heldig at få mig meldt til i tide, der blev hurtigt optaget!


Så nu er det nu og jeg sidder i Kolding på designskolen og er midt i kurset.

Der har  været gode snakke og oplæg om det nye fag. Kollegaerne rundt i landet har forskellige forhold og holdninger til faget.

Der er tre workshops. Vi kan nå at deltage i to

Jeg deltog først i den workshop der hedder: Design i dialog med dit sted.

 

Vi fik oplæg omkring Yarn Bombing – spændende trend.

 

 
lånt fra internettet.
 

Vi skulle være i grupper på 4 – 5 personer.

Vi fik udleveret en bærepose med garn i forskellige farver og kvaliteter, nåle, hækle eller strikkepinde, ponpon-ringe m.m.
 
 
 
 
 
 

 

 

I posen var der også tre poser  med ord ( indspark hvis vi skulle gå i stå i vores planlægning af ”værkerne”

Vi skulle indtænke ordet ”KONTRAST”

Vi skulle finde et sted i eller i umiddelbar nærhed af ”huset”.



Min gruppe fandt hurtigt systuen og så nogle forfærdeligt kedelige skraldespande i kedelig plastik. Dem besluttede vi så at gøre noget ved.

Vi brugte Notching (ord der får dig til at tænke)

Waste is …………, vi tænkte på mange andre ord vi kunne have brugt.

Vi vævede, syede, skrev og strikkede.









 
Der blev lavet mange spændende ting i nærområdet.
 


 

 
 
Dette er projekt jeg absolut tænker er undervisnings relevant. Man kan sagtens bruge Yarnbombing på sin skole. Her vil jeg gerne lave det med min 5. klasse.
Man skal huske at spørge (søge om) lov hvis man går udenfor på offentlige steder. Man skal nok også lige cleare det med ledelse og pedeller på sin egen skole.
 
 
 
 
 
 

onsdag den 15. juli 2015

hårpynt - hæklet hårspænde

I forbindelse med fremstillingen af kjolen - fra blogindlægget  "farven lilla" - hæklede jeg et armbånd og øreringe.

Jeg havde også i gemmerne et hårspænde, der "manglede" en forside.

Jeg brugte broderigarn - Amagergarn - stadig fra gemmerne. Jeg har brugt hæklenål str. 2.

Jeg har hæklet i fri hækling, vil jeg kalde det, jeg har brugt forskellige masker, når jeg synes det passede.
Stangmasker, dobbelte stangmasker og tredobbelte stangmasker. Jeg har brugt fastmasker, jeg har brugt kædemasker, jeg har hæklet musetrapper.- det var sjovt bare at "hækle derudad", helt bestemme selv, det er ikke noget jeg har gjort særlig tit, jeg bruger mest færdiglavede opskrifter.



 
Spændets bagside

torsdag den 9. juli 2015

Farven lilla.


I vinters var jeg til "tøse-syweekend" sammen med fem kollegaer.
Den ene havde et ufærdigt skolearbejde med, det var synd at kassere - hvis der nu var nogle af os andre, der kunne bruge stoffet til noget.

 

Min svigerdatter har lilla som en af sine foretrukne farver. Hun skal også til en masse bryllupper her i sommeren og efteråret. Det vil måske være dejligt at have mere end et outfit at tage på.
 
Hun kunne lide stoffet og farven men ikke kjoleformen. Så nu har jeg gjort noget, jeg aldrig har prøvet før og ikke troede jeg turde afprøve!
 
Vi iførte hende kjolen og klippede den i den form hun gerne ville have den, satte nåle hist og her og syede ind, hvor det var nødvendigt.
 
På Pinterest følger jeg nogle/ ser jeg på hæklede smykker, jeg kunne virkelig godt tænke mig at lave et flot halssmykke til kjolen, men den går helt  op i halsen, så hun ville ikke tage et halssmykke på alligevel! suk!
 
Men jeg har alligevel lavet lidt smykker til hende, igen inspireret fra Pinterest.
 
Et armbånd og to par øreringe.
 
 


 
Grøn er også en af ynglings farverne, så for at alt ikke skal være lilla puttede jeg lige lidt grønt ind i designet.
 
 
Man kan sige at hun får et skrid kun i genbrugsmaterialer.
 
Stoffet fra et forlist projekt.
Armbånd og øreringe fandt jeg materialer til i gemmerne, arvestykker fra svigermors sykurv, måske har jeg købt ringene der er hæklet ud over til et andet projekt, så det er rester derfra, selve øreringsophænget er også fra gamle glemte projekter - nu bragt til "værdighed igen :-)
 
 

onsdag den 1. juli 2015

DIY - en opslagstavle bliver til "et smykkebillede"




I "Home sweat Home" skulle vi lave noget til os selv. En lampe blev udtænkt men ikke produceret - SÅ - nye ideer må på banen.

Jeg kikker tit på Pinterest. Her kom jeg til at tænke på at jeg kunne lave et "smykkebillede". Jeg manglede noget til at hænge mine smykker på, de må gerne være lidt synlige, synes jeg.

Jeg havde en gammel opslagstavle på loftet, den må kunne omdannes til et "smykkebillede". Det skal hænge på min hvide væg på badeværelset.





Jeg tænkte ikke længe over farverne til "smykkebilledet". Jeg er meget glad for rød, derfor skulle den farve indgå. der må ikke være for mange andre farver, jeg havde faktisk også tænkt mange stærke farver, men der skal hænge smykker og det er dem jeg gerne vil kikke

Altså op og finde tavlen.

Finde rød og hvid maling, malertape og pensler.

 
Opslagstavlens grundflade blev  hvid.
 
 
 
Malertape sat på, og "lukket" med hvid maling

 
Den røde maling på selve fladen malet på.
 
 
 
Tæt på.

 
Kanten malet.



 Så ud og finde små kroge og et bånd eller to til at hænge smykkerne på.

At finde små nok kroge var svært - ikke eksisterende! nå! så må et øsken gøre det!

Altså købte 20 øskner og gik hjem og åbnede dem. Brugte vores nye lille skruestik og en tang. Jeg gjorde det selv - for 2 år siden havde jeg fået "nogen" til at gøre det.

Nu er "smukkebilledet" sat op og jeg er tilfreds med resultatet :-)






Voila! et smykkebillede :-)

Bolde på mange måder.

Bolde har og er et populært stykke legetøj.
Temaet bolde kan også være et tværfagligt emne.
Matematik, historie, billedkunst og håndværk og design kunne sagtens have et emne der hedder : Bolden!


Bolde kan syes, hækles, strikkes, syes, væves og males
Der kan bruges mange materialer til fremstillingen.



 


   Bolde behøver ikke at være "lukkede". Her et godt eksempel til babyer.
 
 

søndag den 17. maj 2015

Hækling en gammel teknik der er oppe i tiden igen.

    


Hækling:

Hækling er en gammel teknik. Gammel for vores børn i hvert fald, i museernes tidsperspektiv er den måske ikke så gammel.

Man hækler med en nål og en tråd.
Nålen kan du få fra den fineste fine, til den groveste grove.
Trådtykkelse og nålestørrelse skal passe sammen.
der er mange teknikker/ forskellige masker man kan bruge: kædemasker, fastmasker stangmasker både halve, hel og dobbelte. der er sikkert flere, men navnene har jeg glemt

Jeg troede at hækling var yt. Det var en teknik mange piger i min alder lærte, da vi var små piger.

Memory Lana.


Jeg blev lige sendt ned ad "memory lane"!


Jeg har altid tænkt hæklede ting - kjoler, nederdele og bluser som frygtelige tunge. Men måske var det bare garnkvaliteten dengang, der gjorde tingene tunge. Jeg kan mest huske vi brugte bomuldsgarn.

Jeg har hæklet mange ting.
Jeg begyndte med at hækle lange rækker af kædemasker, jeg vidste ikke hvad det kunne bruges til, men brugte lange tid på det, måske lavede jeg "blomster" af det, men det var ubrugbart. Jeg sad en hel sommerferie hos mine kusiner og hæklede kædemasker.

Jeg har hæklet en masse dukketøj. det havde jeg helt glemt! Omkring 12 13 årsalderen blev Pusledukken - både pigeudgaven og drengeudgaven- brugt som villigt offer til nyt hæklet tøj. Havde jeg haft dukkerne i nærheden havde jeg fundet dem frem og fotograferet, men de er for langt væk.



I puberteten hæklede vi bøllehatte, håndklæder, grydelapper og hagesmække.

Min tante hæklede en bikini til mig - brun og gulstribet! meget smart, men totalt ubrugelig! man kunne ikke bade med den, garnet blev blødere? længere? bukserne faldt ned i hvert fald, ikke just noget en pubertetspige synes om. Den var også hæklet i bomuldsgarn.
Hun hæklede også en taske til mig af knyttegarn (fiskegarn), hun hæklede to oldemors firkanter og hæklede dem sammen, forede med smukt stof og hæklede en hank. faktisk ville jeg gerne hækle en pigetaske til niecerne, det kommer engang!


lånt fra internettet, denne taske minder mest om min elskede barndomstaske.


Dyr har jeg også hæklet, alle er foræret bort.

Mine hæklede ting:


Her før jul hæklede jeg denne adventskrans til min svigerdatter.

Inspirationen fik jeg fra et You tube klip hun havde sendt mig.




Hacky sack.:

Med børnene kunne man måske hækle "Hacky sacks", det vil drengene måske synes er fedt.
Jeg vil nok hækle dem af to lige stykker stof, i stedet for at hækle rundt - som en kugle.

Det er i hvert fald her, man kan differentiere.




Jeg afprøvede lige en bold med to stykker hæklet i fastmasker. Derefter hæklede jeg dem sammen. Mine stykker blev for korte tror jeg, men jeg havde ikke mere af det grønne garn. Man skulle nok have hæklet stykkerne længere. Jeg har fyldt min bold med lange ris, Jeg tror jeg vil overveje gule ærter. Jeg vil nok heller ikke hækle stykkerne sammen på retten, næste gang vil jeg eksperimenter med at sy bolden sammen.


Den første bold kunne jeg ikke helt stå ved alligevel. Jeg pillede den op og satte en lyseblå farve i, denne bold blev bedre, synes jeg. Det har givet mig en ide til et boldtema. Jeg vil lave forskellige bolde i forskellige teknikker.

Huen:



 
Et af forslagene var at hækle en hue. Jeg fandt noget uldgarn Fritidsgarn fra Sandnes. Jeg valgte at hækle med pind nummer 4½.
Da jeg blev færdig kom jeg til at lægge huen på "hovedet" faktisk kunne den også bruges til en brødkurv, de var for nogle år siden "trendie" - dog i stof, men man kunne godt hækle  kurvene.


På Pinterest fandt jeg en ide, der kan bruges i vores "Vild Vinter" projekt, både hækling og genbrug af en gammel uldtrøje.

Dress
fundet på Pinterest


Det satte gang i idéerne! Jeg havde egentlig et "problem" Jeg vidste ikke helt hvad jeg ville bruge den forvaskede trøje til, men pludselig kom ideerne myldrende.
Jeg undersøgte noget andet og pludselig kom løsningen på mit problem ( Det er ikke helt forkert hvad Dorte Nielsen i Idébogen skriver! man skal søge ideer hvor man ikke tror man finder dem)

Min pigetaske

Jeg vil lave en taske til min nevøs pige - af hans trøje.

 Bunden hækles med fastmasker i garn til at knytte armbånd med. Jeg har  valgt fastmasker fordi der ikke skal være for store huller, så småting kan falde ud.

 Ærmet fra trøjen bruges til siderne i tasken.

For at kunne hækle toppen af tasken syer jeg kædesting og hækler stangmasker. Jeg blev nødt til at sy kædesting, hæklenålen kunne ikke gå igennem det filtede stof.
 
 
 

  Der skal være en snor i toppen af tasken til at binde den sammen (lukke tasken) og der skal hækles en skulderstrop.
 
Det færdige resultat! 
 


Jeg er tilfreds med resultatet! Jeg vil også tro at i hvert fald store skolepiger ville blive tilfreds med en sådan taske.
 

fredag den 8. maj 2015

Tekstiltryk.

Vi er startet på emnet tekstiltryk. Gammelkendt stof, men alligevel var der en åbenbaring!


 
 
Vi arbejdede først med skabelontryk. Der er mindst to måder at lave skabeloner på.
 
Vi startede med at skulle arbejde med klodstryk/stempeltryk. Det er her åbenbaringen kom:
 
Viskelæder! et nemt materiale at skære i, et billigt materiale, i hvert fald hvis vi bruger "Tigeren" eller måske "Søstrene Grene". Det er en åbenbaring, fordi jeg aldrig i min skoletid har brugt timerne til "viskelæder-terapi"
 
Her er det et positivt tryk, man skærer det væk man ikke vil have farve på.
 
Vi startede med at lave skitser.
Jeg brugte uglen og tranen. Laver man noget med bogstaver skal man huske at man spejlvender dem på stemplet.
Sætter du så viskelæderet på en træklods, bliver den nemmere at håndtere - ingen farve på fingrene, når klodsen skal dyppes på farvepuden.
 
Tanken var at vi skulle bruge det samme tryk både på klodsen/stemplet og på bogbinderplastet.
 
En anden teknik er at bruge bogbinderplast. Her er det et negativt tryk. man klipper/skærer det væk der skal trykkes.


Der bruges tekstilmaling til trykkene. Der er forskellige typer tekstilfarve. Man skal bruge apparaturløst materiale til trykkene. Det færdige tryk skal varmebehandles.

Man kan sagtens trykke videre på f.eks. min ugle her, så er det bare vigtigt, at det første tryk er tørt. Jeg vil nu brodere på min ugle.

Der var nu et par gode ideer endnu! 
Bændel til at lave mærker til ungernes tøj.
Grydesvampe til stempelpuder.
Huske at spænde stoffet op på trykpladen med knappenåle.


Vores fælles prøvetryk.

 

Næste studieår arbejder vi med flere trykteknikker.


Et par litteratur foreslag til boghylden på skolebiblioteket eller i H/D faglokalet.